Spolek lidové tvorby
Hradec Králové

Malba na hedvábí

Přírodní neboli pravé hedvábí je tvořeno výměšky žláz motýla bource morušového. Hedvábné vlákno se získává následným rozvinutím kukly. Průměrná délka dosahuje 3 až 4 km. Přírodní hedvábí bylo vytlačováno syntetickým hedvábím. Prvním krokem u práce s hedvábím (platí pro metráž) je ho vyprat, aby se zbavilo všech ošetřujících látek. Pereme ho jen v mýdlové vodě, nepřidáváme aviváž. U většiny technik je nejdůležitější správné napnutí hedvábí na rámu. Na málo vypnutém hedvábí nám barvy budou stékat, u příliš napnutého hrozí jeho poškození.

Akvarelová technika – zapouštění barev

Nejprve si hedvábí namočíme vodou a necháme lehce oschnout. Pozor na to, že příliš mokré hedvábí se povolí a už nebude tak pěkně napnuté a hrozí že se prověsí a bude se dotýkat stolu, takže vlhčit raději méně. Mezitím si na paletku připravíme jednotlivé barvy, postačí 2-3. Jednou barvou uděláme několik tahů po celém hedvábí, štětec vypereme a druhou a třetí barvou pokryjeme celé hedvábí. Pokud máme možnost si dílo někde nechat v klidu uschnout, je to lepší, protože barvy se pořád budou rozpíjet a vzniknou tak velmi jemné přechody. Pokud hned dílo vyfénujeme přechody budou ostřejší a barvy nebudou tolik rozpité.

Konturová technika

Celý motiv si napřed na hedvábí předkreslíme fantomovým fixem. Na tubu příliš netlačíme, protože by linka byla moc silná. Na druhou stranu linka musí být dostatečně silná, aby po zaschnutí splynula s hedvábím a na dotek byla příjemná, ne gumová. Počkáme, až kontura úplně zaschne nebo si můžeme pomoci fénem. Vybarvujeme jednotlivé plochy. Jsou to vlastně takové omalovánky. U větších ploch doporučuji hedvábí napřed zase navlhčit jako u akvarelové techniky. Zamezíme tím zasychání barev a vzniku ošklivých okrajů. Každý šátek před prvním praním zažehlím. Žehličku nastavím na bavlnu a žehlím přes staré čisté prostěradlo minimálně 5 minut.